Taxi's klagen over oneerlijke concurrentie; 'gemeente handhaaft niet'

29 April 2024, 14:24 uur
Den Haag & Regio
mainImage

De Stichting Taxibelang Haaglanden (STH) heeft een noodbrief geschreven aan de gemeenteraad van Den Haag, om aandacht te vragen voor oneerlijke concurrentie in de taxibranche en het gebrek aan goede communicatie met de gemeente.

Sinds tien jaar is het in Den Haag voor taxichauffeurs die op straat passagiers oppikken verplicht om aangesloten te zijn bij een toegelaten taxiorganisatie (TTO). De gemeente geeft daartoe vergunningen af. Om aangesloten te kunnen zijn dient de chauffeur ook te beschikken over een Haags Taxikeurmerk dat wordt afgegeven door de Stichting Taxibelang Haaglanden, of een vergelijkbaar keurmerk.

Toch merkt de STH dat steeds vaker taxi's zonder vergunning actief zijn in Den Haag. Ook zouden auto's die via apps besteld kunnen worden regelmatig op de officiele taxistandplaatsen staan terwijl dit niet is toegestaan. Volgens STH handhaaft de gemeente omvoldoende. "De Haagse taxibranche mist prioriteit vanuit de gemeente", staat er in de brief aan de gemeenteraad.

De belangenclub zegt de afgelopen jaren al meerdere malen aan de bel te hebben getrokken bij de gemeente. "Helaas hebben wij gemerkt dat de gemeente de signalen niet oppakt. Met name op het gebied van handhaving schiet de gemeente al jaren tekort. Het is tijd voor actie, de Haagse taxibranche wil dat er wat verandert."

Communicatie

De gemeente is op dit moment ook niet goed aanspreekbaar, zegt STH. "De branche wordt onvoldoende betrokken bij belangrijke werkzaamheden die de taxibedrijven raken. Er lijkt niets te gebeuren en er wordt vrijwel niet gecommuniceerd." Zo is het voor de branche onvoldoende duidelijk wat de zero emissiezones in Den Haag in de toekomst voor de taxi's gaan betekenen.

De STH zegt graag in gesprek te willen gaan met de verantwoordelijk wethouder over de manier waarop handhaving concreet ingevuld kan worden en hoe andere zorgen vanuit de Haagse taxisector opgepakt kunnen worden.